středa 22. března 2017

Tulák - Peter Newman (Knižní recenze)

Info: Tulák/The Vagrant, Peter Newman, Tulák #01, Fantasy - Sci-Fi - Dystopie, 2016, Host, 400 str.

Strhující debut plný úplatných a zkažených rytířů a ztroskotaných létajících lodí. A v centru děje stojí tajemná postava osamoceného Tuláka

Svět je zničený, slunce se rozpadlo na dva kusy. Z Trhliny se vyvalila démonická stvoření, přivlastnila si svět a ničí vše, co jim přijde do cesty, zemi i lidi. Lidé svedli bitvu a prohráli. Rytíři a ochránci zemřeli. Nesmrtelní vůdci byli umlčeni. Už není naděje. Je jen Tulák.

Tulák je zničený, zlomený muž: nemá jméno, nemluví. Ale opatruje poslední naději lidstva. O jeho vzácné břemeno ho chce připravit mnoho zlých sil. Co se událo, že se svět změnil v noční můru plnou démonů? Proč síly zla Tuláka tak neúprosně pronásledují? A co je vlastně Tulák zač?Strhující debut plný úplatných a zkažených rytířů a ztroskotaných létajících lodí. A v centru děje stojí tajemná postava osamoceného Tuláka


Tulák je fantasy- sci-fi - dystopická až lehce post- apokalyptická kniha, z pera Petera Newmana. Kniha je autorův debut. A jako to na poprvé dopadlo?

Tulák je velice zvláštní kniha, která rozhodně nesedne každému. Na jednu stranu bych řekla, že je dost originální, svět je netradiční, ale bohužel na druhou stranu tím pádem dost trvá, než člověk pochopí jeho pravidla a historii. Dost tu chybí základní informace, aby se zde čtenář zorientoval. Sice tu máme částečně dvě dějové linky, jednu přítomnou a jednu minulou, kde se odhaluje trochu z historie tohoto knižního světa, ale stejně není úplně jasné, o co tu jde. Během čtení jsem zjistila, že je u této knihy lepší prostě číst a nesnažit se pochopit tento svět, potom, když se vydáte s Tulákem na jeho cestu, tak nakonec je to dobré čtení.
Postava Tuláka je totiž také velice zvláštní postava, o které opět chybí informace, ale nakonec jeho činy mluví sami za sebe a já jsem si Tuláka moc oblíbila. I další postavy, které po cestě potká a které se k němu připojí, stojí za pozornost a dokážou si čtenáře získat, nebo aspoň mě si získaly.
Ze začátku jsem byla dost skeptická, měla jsem pochyby, jestli knihu vůbec dočtu. Počáteční zmatek v novém světě mě opravdu nebavil, ale když jsem se začetla a děj se posunul, tak to nakonec i stálo za to a celkem mě to bavilo. Bylo tam napětí, byla tam láska a oddanost, občas i něco málo vtipného, ale také dost smutku.
I když je celkový dojem knihy dost ponurý, tak tam byly i momenty, kdy to moje čtenářské srdce hřálo. Momenty, kdy jsem byla ráda, že jsem knihu neodložila. Nakonec mě to celkem chytlo a dovedla jsem odpustit počáteční zmatek a chybějí informace o světě, ději, postavách. A nakonec jsem tomu dala i vyšší ohodnocení, než jsem původně čekala.
Je tu dost velký potenciál. Spousta věcí, kde by se autor mohl vyřádit, jen trochu změnit styl. Nehodit čtenáře do vody a plav! Myslím, že by se tu našla i zajímavá technologie, která by mohla chytit sci-fi fanoušky a také je tu dost prostor na úžasné fantasy propojené z božstvem. To vše tu bylo, ale až moc povrchově, bez důležitosti. Přitom kdyby to tu bylo pořádně, tak by kniha působila mnohem ucelenějším dojmem a chytla by více čtenářů.
Původně jsem si říkala, že v sérii pokračovat nebudu, ale upřímně, nakonec mě to celkem chytlo a chtěla bych vědět, jestli to třeba nebude v pokračování zajímavější. A jelikož je Tulák autorův debut, třeba to opravdu bude pokračování lepší. Dala bych tomu šanci.
Přemýšlím, komu knihu doporučit. Je mi totiž jasné, že asi spíš valná většina knihu zavrhne buď úplně a nebo ji ohodnotí jako průměr, s kterým nemá cenu pokračovat. Asi nečekejte, že najdete knihu vašich snů, ale pokud jí dáte šanci a nebudete moc chtít detaily, prostě se necháte unést tím, co v knize je, tak to nakonec opravdu nemusí být špatné. Takže pokud máte rádi mix fantasy a sci-fi, přítomnost dost ujetých temných sil, svět, který je ponurý až dystopický (ale rozhodně ne YA) a baví vás cestovat s hlavním hrdinou, tak Tulákovi dejte šanci, ale nečekejte knižní zázrak. A připravte se na hodně divný svět a divné postavy... Celá takhle kniha je divná, ale to hned nemusí znamenat, že je úplně špatná.




Za poskytnutí recenzního e-booku děkuji nakladatelství Host.
Knihu si můžete koupit zde.

1 komentář:

  1. Skvělá recenze :) Nedávno jsem knížku viděla v knihovně. Protože jsem na knihu slyšela hodně špatné i dobré ohlasy, tak jsem ji prolistovala. Z prvních stránek jsem získala dojem, že to možná nebude kniha pro mě :) Ted ale trochu lituji že jsem mu nedala šanci :)

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!