sobota 15. října 2016

Madame Picasso - Anne Girardová (Recenze)

Info: Madame Picasso, Anne Girard, Metafora, 2015, Historický román, 352 str.

Utajený příběh Evy Gouelové, nezapomenutelné ženy, jež získala srdce jednoho z největších malíře naší doby

Ma jolie, má krásko, nazýval jeden z nejslavnějších malířů nové doby dívku, která mu náhodou zkřížila cestu, aby už z jeho života nikdy neodešla. Kdyby byl tenhle příběh vymyšlený, mnozí by ohrnuli nos nad další neuvěřitelnou „pohádkou o Popelce". Jenomže tohle je pravda. Jen místo prince potkala Eva Gouelová, chudá venkovská dívka a švadlenka v kabaretu Moulin Rouge, Pabla Picassa. A výstřední mladý génius k ní brzy zahořel stejnou vášní jako ona k němu.

S jiskřivým půvabem a smyslností nás jejich příběh zavede do opojné Belle époque, do pařížských kaváren a salonů, kde nad sklenkami pernodu diskutují veličiny jako Gertrude Steinová či Guillaume Apollinaire. Nahlédneme nejen do soukromí Piccasova ateliéru a ložnice, ale i do jeho záhadného rozervaného srdce.
Milenci však nakonec musejí čelit ráně osudu, jakou si nedovedli ani představit...

Belle époque, nádherná Paříž roku 1911, v novinách se píše o nadcházející plavbě nepotopitelné lodi Titanic, po večerech se chodí do cirkusu Medrano, krásné dívky vyhazují nohy v Moulin Rouge, večírky, touha po slávě, nová jména, která zní honosněji, věčná bezstarostnost...Tak právě tady začíná příběh Evy Goulové, když se uchází o práci švadlenky ve slavném Moulin Rouge a kde aniž by zatím tušila, potká životní lásku v mladém malíři, který si klestí cestu na vrchol slávy. Pabla Picassa.
Vypadá to na milostný příběh mezi dvěma lidmi, kteří si nemůžou být více nepodobní. Eva s polskými chudými kořeny, která přijela do Paříže, aby něco dokázala. Pablo Picasso se svojí španělskou horkou krví a démony z minulosti, který uchvátil Paříž svými obrazy a pohybuje se v kruhu bohatých. Láska vzplane a nebude vůbec jednoduché tento plamen uchránit před nepřejícími a také před nimi samotnými, aby ho náhodou něco nesfouklo.
A skutečně dějová linka se točí kolem Evy a Pabla. Ale jejich příběh je i něco víc, jsou to i oni dva samotní, jejich minulost, jejich sny o budoucnosti a boj s přítomností, aby dokázali, o čem sní. A zároveň je kniha i královnou atmosféry Belle époque. Kdo miluje příběhy z Paříže z této doby, bude nadšen. Příběh začíná v Moulin Rouge, autorka krásně popisuje očima Evy tento barevný noční svět hudby a divadla. Velmi brzo se taky začneme toulat po slavném kopci Montmartre a poznávat jeho zákoutí. Jak už jsem zmiňovala, cirkus Medrano taky neunikne. Dále jsou tu typické večírky pro tu dobu, ten hlavní zde u Getrude Steinové, kde se objevují spisovatelé, básníci, malíři.
Historické momenty tu také nechybí, již zmiňovaný Titanic zde má místo, blížící se první světová válka roku 1914, která do příběhu také zasáhne. Ovlivní příběh i postavy. Autorka sem zakomponovala spoustu dobových prvků, které vytvářejí úžasnou atmosféru, kterou já miluji. Knihy z Belle époque mě vždycky uchvátí a tahle není výjimkou.
Trochu jsem se obávala, aby to nebylo až moc romantické a přeslazené, přece jen hlavní námět je láska mezi Picassem a Evou, ale vůbec to tak nebylo. Samozřejmě jejich láska byla opisována a city odhaleny, ale nejspíš to období, kdy se jejich životní příběh odehrál, a atmosféra tomu pomohly, aby kniha byla něčím víc než jen romantickým příběhem.
Také jsem se trochu obávala, aby sem moc netahala umění, v kterém se zrovna nevyznám, když už jde přece jen o slavného Picassa, ale naštěstí tu o umění moc nešlo, samozřejmě Picassovo malování bylo součástí příběhu, ale nekonaly se zde žádné přednášky o uměleckých směrech. Spíše se zde ukazovala Picassova vášeň pro malování, co ho inspiruje, jeho múzy, přece jen Eva byla v té době ta největší múza. A to se zde samozřejmě promítá. Na druhou stranu možná trochu zklamání pro milovníky umění, ale berte to tak, že tohle nemá být příběh o životě Pabla Picassa, má to být příběh o tom, jak poznal svoji největší múzu a největší lásku.
Autorka, Anna Girard, píše velmi poutavým, lehce poetickým stylem. Vydržela jsem číst několik hodin a nemohla jsem se od knihy odtáhnout. Naprosto mě vtáhla do děje a prostředí Paříže. Jako bych tam sama byla. Postavy, i ty, které se tam jen lehce mihly, mi dokázala skvěle přiblížit, působily skutečně, ne jenom jako výplň prázdného místa. Zároveň mi dokázala předat emoce postav. Radostné, smutné, děsivé, šokující pocity, všechno jsem to prožívala s postavami.
Opravdu už jsem mi dlouho nestalo, aby mě knížka takhle dostala. Madame Picasso je pro mě skvost. Když jsem dočetla, měla jsem pocit zároveň naplnění mojí duše čtenáře, která právě zažila neuvěřitelný čtecí zážitek, ale zároveň pocit prázdna, že už jsem dočetla a nejsou další stránky, které by mě vrátily do příběhu. Nádherný, historický román. Snad zatím nejlepší, co jsem když četla z období Belle époque. A myslím, že to dlouho nic nepřekoná.
Takže pokud jste zamilovaní do příběhů z Belle époque v Paříži jako já, zajímají vás osudy slavných ale nebaví vás číst životopisy a nevadí vám trochu poetické lásky, tak Madame Picasso může být to pravé čtivo pro vás. Pro mě to byl nezapomenutelný zážitek, který doporučuji každému.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.