sobota 23. ledna 2016

Kouzelník ze Lhasy - David Michie (Recenze)

Info: Kouzelník ze Lhasy/The Magician of Lhasa, David Michie, 2015, Synergie, Dobrodružný román, 304 str.

Tändzin Dordže je mladý buddhistický novic, který se po vtrhnutí Rudé armády do Tibetu vydává na pouť za záchranou cenným historických posvátných svitků. Jeho vyčerpávající cesta přes Himaláje ve společnosti dalších dvou mnichů je nejednou vystavena zkoušce přežití. A jejich buddhistická víra je zde zásadní.
O půl století později je Matt Lester, vědec kvantové fyziky, postaven také před životní zkoušku. Odjíždí z Londýna do L.A., aby zde dále rozvíjel svůj program Nanobot. Musí toho hodně pozměnit a zanechat. Celá tato cesta navíc vystavuje jeho vztah s přítelkyní Isabelou další zkoušce.
Stejně jako Tändzin tak i Matt se dostávají do okamžiku, kdy se jejich životy zásadně změní a je jen na nich, jak se s tím poperou. Dva životní příběhy, které na první pohled vypadají, že nemůžou mít nic společného. Brzo je ale jasné, že tyto dva muže, které od sebe dělí propast času, toho mají společného mnohem víc. A že jejich životní pouť je něčím výjimečná.

David Michie je u nás proslavený autor série Dalajlamova kočka (R1,R2), která okouzlila mnohé milovníky nejen koček ale i buddhismu, jehož je spisovatel propagátorem. V jeho knihách buddhismus nikdy nechybí, ale zároveň svým stylem upoutá i ty čtenáře, které o buddhismus nic nevědí a vlastně je ani nezajímá. Kouzelník ze Lhasy není výjimkou. Dobrodružný příběh odehrávající se ve dvou paralelách. Na jedné straně buddhistický novic prchající z Tibetu, na druhé kvantový fyzik, který se vydává na druhý konec planety. Dva naprosto odlišné životy, které autor dokázal skvěle propojit. A nabídl tak čtenářům zajímavý příběh, který vás nejednou překvapí.
Tändzin Dordže a jeho úprk přes Himaláje před Rudou armádou byl mojí oblíbenou části. Buddhistický novic se vydává na pouť ve společnosti bratra a nadřízeného Lamy. Tohle trio tak tvoří skvělou partu, která nám na v jedné chvíli v klidu předává buddhistickou moudrost a pak najednou s nimi prcháme před vojáky, napětí praská ve švech a vy jako čtenář nemáte jinou možnost, než jim fandit, aby to přežili a svitky dopravili do Indie. Jejich pouť je v určitých momentech opravdu drsná a v jiných až nadpřirozeně mystická a opravdu poutavá.
David Michie
Z Matta Lestera a jeho části příběhu jsem měla trochu strach. Bylo jasné, že bude hodně řešit svůj program a hlavně bude řešit svůj vztah s přítelkyní, což já nemám moc v lásce jako čtenář. Jenomže David Michie to umí tak skvěle podat, že i Matt mi hned padl do oka, dokonce i přítelkyně Isabela a moc jsem chtěla vědět, jak to s nimi dopadne. A když se pak Mattův příběh začal propojovat s buddhistickou stránkou knihy a zároveň s příběhem Tändzina Dordžeho, tak jsem nestačila koukat.
Jediné, co bych autorovi vytkla, je právě ke konci všechno až moc urychlené. Najednou se něco stane, vy jste z toho na větvi a naše postavy si z toho ale moc nedělají. A já si klepala na čelo, jak to mohli tak v klidu vzít. Ale čert to vem, protože jinak je to prostě paráda.
U Kouzelníka ze Lhasy se nemusíte bát ani buddhismu ani kvantové fyziky. Tady jde hlavně o dobrodružství s příměsí těchto dvou veličin. A co se týče vlastně té fyziky, ta tady prakticky není, když už tak je tady spíš marketing, když Matt řeší svůj program Nanobot v nové firmě. Ale jak říkám, je to všechno podáno v takové míře, že je všechno vyváženo. Od všeho dobrá troška, tak aby to zapadalo do celkového děje, aby to čtenáře nezačalo nudit a zároveň, aby se dozvěděli něco nového. Nehledě na to, že vás možná dost překvapí, jak buddhismus a kvantová fyzika můžou jít ruku v ruce.
Kouzelník ze Lhasy je tak příběh o pochopení, uvědomění, o životních poutích a dobrodružstvích, o laskavosti a dobrotě, o životních lekcích a o propojení odlišných světů. To vše psané kouzelným perem Davida Michieho, který to prostě umí. Nenaléhá, netlačí na pilu, při jeho čtení máte pocit pohody, do ničeho vás nenutí. Nemusíte vůbec znát buddhismu, ale pokud ke knize přistoupíte s otevřenou myslí, můžete tady nalézt zajímavé poklady.

Za poskytnutí recenzního e-booku děkuji KNIHCENTRUM.cz