středa 2. prosince 2015

Jezerní hřbitov - Paul Cleave (Recenze)

Info: Jezerní hřbitov/Cemetery Lake, Paul Cleave, Theodore Tate #01, Galatea, 2015, Thriller, 368 str.

Theodore Tate, bývalý policista, nyní soukromý detektiv, se vydává na hřbitov provést exhumaci těla, možné oběti trestného činu. Když je ale polorozpadlá rakev vyzvednuta, ze sousedícího jezera najednou začne něco vyplavávat na hladinu. Tate brzo zjišťuje, že se jedná o mrtvoly. Jak se ale dostaly do jezera, proč neleží ve svých hrobech a má snad právě exhumovaná rakev s obětmi jezera něco společného?
Tate před dvěma lety ztratil mnohé. Jeho minulost je opředena černými tajemstvími a když začne řešit případ jezerních mrtvol, tak by na povrch mohlo vyplavat i něco dalšího, něco, co je opravdu lepší nechat pohřbené v minulosti.
Jezerní hřbitov je thriller z pera novozélandského autora, kterého čeští čtenáři už mohou znát z knihy Čistič, rovněž thrilleru. Už díky Čističi si Paul Cleave získal pověst autora, který se s ničím nepáře a jeho příběhy jsou dosti drsné, občas nechutné a jeho hlavní postavy nejsou žádní miláčci společnosti a vůbec porušování zákona pro ně není sebemenší problém. Jeho nejnovější kniha tak není výjimkou.

Je to příběh o hledání vraha, o vlastní tragédii, o spoustě tajemstvích. A hlavně je to příběh, kde je prakticky na denním pořádku hanobení hrobů, vraždění, manipulace s mrtvolami, které se neustále někde objevují. Dovedete si představit, že byste šli k hrobu vašeho milovaného a najednou kousek od vás vyplavou mrtvoly? A přesně v tomto duchu se celý příběh nese. Je to vážně drsné.
Autorovi postavy si moc nelámou hlavu s etičností či úctou. Theodore Tate je postava, nad kterou budete kroutit vlastní hlavou a snažit se ho nějak pochopit. Marně. Je to člověk, který si hodně vytrpěl a udělal spoustu špatných rozhodnutí, které nám během příběhu postupně odhaluje. A přitom se snaží najít vraha a vůbec nějak udržet podlahu pod jeho nohama. Tate to opravdu nebude mít lehké.
Tento thriller je opravdu thriller. Akce jako taková, nějaká ta honička nebo tak, to tady nenajdete. Ale vyšetřování a vše, do čeho se Tate zaplete vážně stojí za to. A dělá z knihy lahůdku pro milovníky netradičních hrdinů a příběhů plných mrtvol. Řekněme to tak, že tady se nikdo ničeho opravdu neštítí. Ale rozhodně to není žádná přehnaná nechuťárna.
Paul Cleave vytvořil Jezerní hřbitov tak, že obsahuje kousek psychologie, kousek té odpornosti, kousek krimi vyšetřování a ze všech těch kousků poskládal tuto knihu, která původně měla být o něco kratší, jak už se autor na konci knihy zmiňuje. Ale prodloužení ji nijak výrazně neublížilo, ale myslím, že ani kdo ví jak nepřidalo.
Občas jsem nad některými činy koulela očima, že to přece není možné, že takhle normální člověk nejedná. Prostě mi tam občas něco nesedělo. Ale ve výsledku se mi kniha moc líbila a jsem ochotná ty nezapadající kousky autorovi odpustit. Tento netradiční thriller za to přečtení rozhodně stál. Celá dějová linka je tak odlišná od toho, na co jsem u jiných thrillerů zvyklá, že jsem vážně ráda, že jsem si knihu mohla přečíst.
Určitě Jezerní hřbitov doporučuji fanouškům thrillerů, těm, kteří si občas rádi knižně ošahají nějakou tu mrtvolku, a kteří milují, když hlavní hrdina není svatoušek, ale je opravdu schopný vzít spravedlnost do vlastních rukou. Takže určitě neváhejte a knihu si sežeňte. Nabízí nejenom zajímavý příběh, ale myslím, že i obálka, u které Galatea opět nezklamala, upoutá, a právem, každého pozornost.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Galatea.