úterý 1. září 2015

Cartierova panteřice - Stéphanie Des Horts (Recenze)

Info: Cartierova panteřice/La Panthére, Stéphanie Des Horts, Metafora, 2015, Historický román, 272 str.

Ze zneužívané dívenky z bruselské chudé rodiny se nakonec stane slavná kurtizána Paříže. Vydržovaná krasavice bohatých pánů. Jednoho dne jí ale zkříží cestu Louis Cartier, nejslavnější klenotník světa a začne se psát úplně jiný příběh.
Jeanne Toussaint se stává hvězdnou návrhářkou slavné firmy Cartier. Projde ji pod rukama spousta slavných šperků ale taky spousta mužů. Láska má v životě této panteřice taky své místo, ale velice nestálé a tragické.
Když se rozhodnete tuto knihu číst, brzo se ocitnete v Belle Epoque uprostřed bálů a honosných rób a šperků, které brzo vystřídá světová válka, která otřese základy celé Paříže a její smetánky. Ponoříte se do milostných příběhů Jeanne Toussaint, i se dozvíte její smutnou minulost. A otevřou se vám dveře do světa těch nejkrásnějších klenotů.

Myslím, že Cartierova panteřice je čtivo spíše pro ženy. Přece jen hlavní dvě témata jsou šperky a muži. O špercích slavné firmy Cartier, jejíž jméno snad každý známe. Dozvídáme se díky francouzské autorce Stéphanie Des Horts historii tohoto klenotnictví, když pařížské pobočce vládla panteřice Jeanne Toussaint. A jelikož knihu vypráví v ich-formě samotná Jeanne, určitě bude pro mnohé zajímavé, s jakou fascinací hleděla na šperky, co z drahokamů a klenotů dokázala vytvořit, jak se obyčejný nápad z ulice stal hitem.
Historie firmy Cartier mě velice zaujala, o této značce jsem nic nevěděla, snad že je z Paříže a tak ještě to jméno, možná bych s bídou poznala logo. Teď znám moc zajímavý příběh, který jsem se z knihy dozvěděla. Opravdu mě překvapilo, za jakými šperkovými vynálezy Cartier stojí. Naprosto mě to nadchlo. Sice mě autorka občas zahlcovala názvy drahých kamenů a návrhy šperků, které jsem si jen z popisu nedovedla představit. Ale zas tak moc to nevadilo.

Jeanne Toussaint ve své kanceláři
na Rue de la Paix 13, sídlo Cartier, 1955
Co se týče spíše osobního života Jeanne Toussaint, tam patřili hlavně muži a muži a muži. Hledala svou lásku a ne a ne ji najít. Naštěstí tato část není přehnaně zromantizovaná, ale láska a vášeň tady čpí ze všech stran. Její lovestories byly se zajímavými muži a já jsem jí nakonec i dost fandila a smutnila s ní, když se něco nevyvedlo. Jeanne mi přirostla k srdci.
Autorka vše obalovala do krásných slov a přirovnání a zároveň vše psala celkem jednoduše. I když možná to zní, že si to protiřečí. Ale vlastně ani ne. Není nad to umět něco krásně opsat a přitom čtenáři nezamotat hlavu. Mně se styl moc líbil. Krásně se to četlo. Jediné, co mi trochu chybělo, bylo popsání povahy panteřice, pořád všude tvrdila, jak má duši tohoto zvířete, ale ve vyprávění, v tom co nám bylo odhaleno, se to moc neprojevovalo. Takže jsem vlastně do konce nepochopila, proč jí tak vlastně začali říkat.
Ve výsledku jsem ale opravdu spokojená. Bylo to úžasné čtení. Projít si celý život této pozoruhodné ženy, ocitnout se na chvíli ve světe šperků Cartier a Belle Epoque. Kniha se mi moc líbila, od začátku do konce. A rozhodně jí doporučuji všem zvědavým ženách, které zajímají slavné, talentované ženy a hlavně ty šperky. Kdo miluje Cartiera, povinně přečíst!



Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.
Knihu si můžete koupit zde.

1 komentář:

  1. Právě ji čte kamarádka a slíbila, že mi ji po přečtení půjčí, těším se, vypadá to velmi dobře.

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!