pátek 27. února 2015

Evita - Marcos Aguinis (Recenze)

Info: Evita/La furia de Evita, Marcos Aguinis, 2014, Metafora, Historický román, 360 str.

Eva Perón, milovaná první dáma Argentiny. Jedna z nejoslavovanějších a nejmocnějších žen první poloviny 20.století. Evita byla jen jedna. Nikdo se jí nemohl rovnat. A ti kdo se o to pokusili, tvrdě narazili.
Žena, která si za svůj krátký život vytrpěla hodně. Ale také se jí dostalo nečekaných poct. Z nejšpinavějšího dna na téměř božský vrchol. A teď se rozhodla ze samotného záhrobí vyprávět svůj příběh. Plná vzteku, nenávisti i vášně. Odhodlaná vyjevit pravdu.
Marcos Aguinis, významný argentinský spisovatel, u nás bohužel zatím téměř neznámý, si ukousl hodně velké sousto. Sepsat příběh tak ohromné ženy, která je už hodnou řádku let mrtvá a udělat to tak, aby ona sama vyprávěla. Vložit do mrtvých rukou zbraň slova. Já doufám, že u nás časem vyjde více jeho knih. Protože Marcos Aguinis aspoň u mě uspěl na výbornou.

Eva Duarte, než se stala první dámou Argentiny, byla obyčejné, velice chudé, nemanželské dítě. Chtěla se vymanit z okov mizérie, chtěla být slavnou. Než se ale dostala na výslunní, prošla si hotovým peklem. Než se z ní stala Eva Perón, žena, která bojovala za ženská práva a snažila se vymýtit chudobu dobročinnými skutky, byla Eva Duarte úplná nicka. Nicka, která dokázala nemožné.
A právě od samých počátků jejího života se Marcos Aguinis rozhodl sepsat její příběh. O to více je to impozantní čtení, protože je to skutečný příběh, skutečný život jedné ženy, která kdysi dávno žila. A když to na vás všechno Evita vybalí sama v první osobě. Já měla občas skoro tendenci se dívat kolem sebe, jestli zamnou někde nestojí a nepromlouvá mi u uší.
Když její život praskal ve švech napětím, kniha Evita udělala to samé. Když jsem četla a opravdu se zrovna dostala do nějakého kritického období, mohla bych to napětí v jakém mě autor udržoval, kolem sebe krájet. A věřím, že právě chytře zvolená ich-forma udělala své.
A takhle to fungovalo se všemi pocity, které Eva Perón během svého života okusila. Láska, hněv, nenávist, smutek, pýcha, zklamání. Autorovi se povedlo Evu přitáhnout zpátky do světa živých, aby se předvedla v celé své kráse. Upřímná jako nikdy.
A opravdu, poznat Evu Perón jako člověka, který si ze záhrobí dnešní doby uvědomuje svoje omyly, byl zážitek. Vidět jejíma očima celý její život. Každou její stránku osobnosti. Já doteď nevím, jestli ji taky opěvovat nebo nad ní kroutit nevěřícně hlavou. Asi zároveň obojí. Vytvořila kolem sebe šílený kult. Ale také vykonala mnoho dobrého. Ale jak příběh úžasně ukazuje, moc je hodně ošklivá nemoc. A když dostanete takovou dávku, jakou dostala Eva, tak i když se snažíte konat dobro, může to dopadnout hodně špatně.
Autor sám na konci knihy píše, že se snažil Evě do úst vložit jazyk tak, jak by skutečně mluvila. Těžko ale posoudit jak moc autentické to bylo a kolik tam možná i nevědomky vložil ze sebe autor. Překlad asi udělá taky své. Tak či onak vytvořil knihu, která za to stojí nejen díky skutečnému příběhu ale i způsobu, jakým je napsaná. Je až neskutečně čtivá. Já ji nemohla dát z ruky.
A jelikož jsem si o Evě Perón moc nepamatovala, tak o to více mě příběh do sebe vtáhl. Někdy jsem jí fandila, někdy bych jí nejraději dala facku. Ale faktem je, že když se tady Eva může kát, tak se kaje, ale neztrácí úroveň. Tím jí autor dodal na mnohem větší lidskosti. Konec konců, kdo má šanci se takhle bránit nebo naopak soudit samu sebe ze záhrobí?
Jediné maličké mínus, ale dá se na to zvyknout, takže budiž odpuštěno, je, jak autor skáče z jednoho kousku minulosti do druhého. Jsou zde po většinu doby dvě časové linky, které se nakonec propojí. Evita totiž míchá při vyprávění období své největší slávy s obdobím, kdy byla chudá jak kostelní myš. Autor to pojal trochu ve filmovém stylu. Když hlavní postavě prostě utíkají myšlenky do minulosti, když někde něco uvidí nebo ji nějaká situace připomene dávné události. Jenomže Aguinis to nijak výrazně neutne. Najednou jste v jiném roce, ani nevíte jak. Takže se musíte obrnit velkou dávkou pozornosti.
Pokud máte rádi příběhy slavných, historických osobností, ale nebaví vás klasické životopisy, tak Evita je to pravé. Je to román a životopis v jednom. Vyprávěn ze záhrobí. To mu dává extra bod na lákavosti. Nemůžeme sice brát vážně úplně všechno, co se zde dozvídáme, ale to je právě to kouzlo kombinace románu a biografie.
Můžu vám pro změnu zase já upřímně říct, že po dočtení mi v hlavě pořád vyskakovalo a dralo se na rty slovo epické. Když jsem si potom uvědomila, že se to vše stalo. No, čtení jsem opravdu nelitovala ani malinko. Prostě neskutečné. A přitom tak skutečné.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.