úterý 20. ledna 2015

Chlapec, který přestal plakat - Ninni Schulman (Recenze)

Info: Chlapec, který přestal plakat, Ninni Schulman, Hagfors #2, Galatea, Severské krimi, 2014, 350 str.

V městečku Hagfors pomalu končí léto, vedra ale nepolevují a mocný žár je ještě umocněn, když najednou vyhoří jeden z domů. Vypadá to na žháře. Majitelka domu podlehne svým zraněním a místní obyvatele ovládne hrůza a strach. Kdokoliv z nich by totiž mohl být dalším na řadě.
Případu se ujímá místní policie a novinářka Magdalena Hanssonová nezůstává pozadu. A když shoří další dům a nikdo nemá jedinou stopu, nikdo nenachází jediné vodítko či spojení, je jasné, že Hagfors má vážný problém. Podaří se nakonec šíleného žháře dopadnout a ve městě znovu nastolit klid? A kolik dalších obětí ještě bude, než to vše skončí? Kdo bude další?
Chlapec, který přestal plakat je druhý díl v sérii s novinářkou Magdalenou Hanssonovou, kterou jsme poznali v prvním díle této severské krimi - Dívka se sněhem ve vlasech (R). To byl autorčin debut. Ninni Schulman prokázala, že to umí. Tak jak se jí povedlo pokračování?

Vracíme se do známého městečka, znovu potkáváme staré známe jako samozřejmě novinářku Magdalenu, policistu Petru Wilanderovou a Christera Berglunda a několik dalších. A znovu máme šanci jim nahlédnout do života. Jak mají severské krimi ve zvyku, duše postav a jejich životy nám rozhodně nezůstanou neznámé. Není tedy na škodu, když už je znáte z prvního dílu, ale není to podmínkou. Pokud se vám do rukou dostane až tento druhý díl, neměli byste mít problém se čtením. Autorka se sice sem tam k předešlému případu vrátí, ale jen letmo.
Teď se ale musí zabírat novým případem. Celou dobu jsem si říkala, co je horší, jestli toto žhářství, kde umře několik nevinných lidí nebo vražda dívky, jak tomu bylo v prvním díle. Osobně u mě asi zvítězil první díl, ale Chlapec, který přestal plakat nezůstal moc pozadu.
Opět jsem se ponořila do čtení a jen těžko jsem od něj odcházela. Hlavní podmínkou je, aby vám sedlo prostředí a postavy. Jakmile se toto podaří a vás kromě případu začnou zajímat i osobní osudy postav a tak všeobecně celé městečko, máte vyhráno. Tentokrát mi přišlo, že ta osobní stránka je tady ještě mnohem více přítomná a sem tam mi až připadalo, že ten případ žhářství je tady jen tak na okraj.
Občas se mi dokonce zdálo, že autorka ztrácí dech, jakoby najednou nebylo kam to žhářství rozvést. Pořád jsem si říkala, kam s tímto chce dojít a vždycky když mě něco takového napadlo, mě autorka něčím překvapila a ono se to přece jenom někam posunulo. Jak kdyby mi četla myšlenky. Už mi přijde, že se to začíná zadrhávat, tak búm, něco se stane.
Celkově na mě ale tento příběh působil moc dobře. Hagfors a jeho obyvatelé mi vážně padli do oka a bylo mi jich hrozně líto, když ty domy hořely a ten jejich následný strach, co když zrovna oni budou ti další. Výsledné rozuzlení mě mile překvapilo. Měla jsem za celý příběh několik teorií, že kdo by to mohl být, ale netrefila jsem se. Ale já vážně nejsem moc dobrý čtenář-detektiv. Za celou moji "kariéru" si mi vraha podařilo odhalit jen jednou.
Akce tady opět moc není, celý příběh je dosti poklidný. Je to taková detektivní "oddechovka". Je to prostě příběh z maloměsta, kde jsou všichni jedna velká rodina. Ale styl, jakým autorka píše, dokáže zaujmout. Její postavy jsou reálné, řeší každodenní problémy, které mohou potkat každého z nás.
Každý má svůj vlastní osobní příběh a právě tím, že autorka všechny tyto příběhy částečně odvypráví, nám motá hlavu s tím, kdo by mohl být vrah. Během čtení se totiž mezi kapitoly objevuje text, kde někdo chodí na sezení s psychologem. V prvním díle bylo něco podobného, i tady tomu zůstala autorka věrná. A její záměr padl na úrodnou půdu. Dozvíte se tam totiž různé věci o osobnosti daného člověka a začne vám šrotovat hlava, že kdo to vlastně je. Je to ten žhář nebo ne? Sedí tyto vlastnosti na někoho z postav? Co to má znamenat?
Takže i přes maloměstské prostředí si Chlapec, který přestal plakat zachoval tajemství a napínavost. A celkově tak má kniha šanci čtenáře chytit a nepustit. Ninni Schulman je opravdu moc dobrá autorka, která si dokázala vytvořit svůj vlastní originální styl psaní, takže rozhodně stojí za pozornost. Já být vámi, zhltnu oba dva díly. Osobně se nemůžu dočkat pokračování. Na Goodreads jsem viděla, že minimálně budou další dvě pokračování. A nechat si tuto sérii ujít, to by byla vážně škoda.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Galatea.
Knihu si můžete koupit zde.

1 komentář:

  1. Tahla kniha mě taky zaujala, když jsem před chvíli shlédla tvé video "Book haul". Upřímně jsem o této knize a ani o její předchůdkyni nikdy neslyšela, ale teď je vše jinak a píšu si je na seznam...i ty další, co mají vyjít :)
    Iveta

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!