pátek 6. června 2014

Young adult! Young adult everywhere!


Je to vůbec možné? Young Adult je dneska opravdu všude!... Nechci si tady nijak stěžovat na tento žánr, protože jsem se nedávno přistihla, že ho docela hojně sama čtu, i když jsem se tomu původně silně bránila. Ale nedávno jsem si zásobila svoji čtečku novými e-booky a vždycky k tomu sleduji hodnocení a anotace na goodreads. Uživatelé této knihomolské stránky určitě vědí, jak na boku každého zobrazení knihy jsou vypsané žánry, do kterých kniha patří.

No a já si tak listovala mezi těmi knihami. Mimochodem hledala jsem nějaké dobré fantasy. A většinou se řídím názvem a obálkou při prvotním očním kontaktu ( a docela dost :D ). Projížděla jsem ten seznam a první kniha mi padla oka. Tak honem na goodreads, co to je zač. YA! A navíc taková ta typická, kde holka šílí po sexy klukovi. Tyhle YA fikce opravdu nemusím. A přísahám, těmto se obloukem vyhýbám.
Tak jsem šla dál. Búm! Další YA a zase nějaká zaláskovaná holka. A to to vypadalo tak slibně... A abych se tady nevykecávala moc dlouho, takhle to pokračovalo asi při dalších 20 pokusech. A přitom jsem hledala nějakou slibnou fantasy.
Copak se dneska už nepíše nic jiného? Já chápu, že se s tím v posledních letech roztrhl pytel. A je to bezva, určitě tento žánr přitáhl spoustu mladých ke čtení. Bez YA by možná na knihu ani nepohlédli, natož aby ji vzali do ruky. Ale co máme dělat potom mi chudáci, kteří si občas chceme přečíst nějakou kvalitní fantasy bez prvků YA?

Po hodině hledání jsem to nakonec vzdala, protože už jsem měla potom pocit, že se proti mě Young Adult literatura spikla. A radši jsem přešla k světové beletrii a tam se mi už poštěstilo. Sice jsem původně chtěla úplně jiný žánr, ale co už. Když je chuť číst a kniha je zajímavá a všude samé YA, tak hold musím své vlastní choutky přehodnotit.
Samozřejmě fantasy se pořád píše a kvalitní taky. Ale upřímně kdo to má hledat v té záplavě YA titulů? Nepřijde vám to trochu nefér vůči ostatním? Už tak musí být těžké knihu dneska prosadit, co potom, když je dneska trh tak přímočarý. Co je zrovna trendy, to vám narveme do tašky i klidně násilím!
No tak to bylo taková moje ventilačka z frustrovaného shánění fantasy knih. Doufám, že jsem vás moc nenudila a že třeba někdo to vidíte podobně a zoufáte si stejně :)

14 komentářů:

  1. Kvalitné fantasy sa teraz ťažko zháňa, to je fakt. Ja YA čítam dosť a tiež mi to už začína niekedy liezť na city. Nie je YA ako YA. Nemám rada také tie s ufňukanými hl. hrdinkami, ktoré sa tvária stále ako svätice. Nepijú, nefajčia, drogy nehrozia a slovo sex sa v ich slovníku nevyskytuje, a aj tak sa do nich zamiluje vždy ten najväčší borec. To kde sme? Niečo takéto sa v živote nestáva a nechápem, že to tých autorov ešte baví písať. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mluvíš mi ze srdce :D přesně tak!

      Vymazat
    2. Myslím, že s takýmto názorom je nás omnoho viac ;)

      Vymazat
  2. Jasně, knih z YA žánrů je poslední dobou čím dál víc, ale podle mě se najdou i knihy z těch jiných žánrů, když se hledá dobře. :) Pokud ty tedy hledáš nějakou kvalitní fantasy, doporučuji ti se mrknout na tvorbu Brandona Sandersona, jestliže ho neznáš. Například jeho trilogie Mistborn je opravdu skvělá. :) Mě osobně hodně baví i knihy od těchto autorů: Lynn Flewelling, Peter V. Bretts, Brent Weeks. Moc se mi líbila i kniha Drak jeho veličenstva od Naomi Novak, doporučuji mrknout i na Jméno větru od Patricka Rothfusse. A slyšela jsem, že jsou dobré i knihy od Anne Bishop. :) Doufám, že ti mé doporučení k něčemu bude. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem si všimla, že je teď YA všude plno. Nedávno to byli upíří a teď zase frčí young adult :D Musím se přiznat, že jsem teď přečetla hodně YA knížek, ale už jsem jimi úplně zahlcená a potřebuju si odpočinout u nějakého jiného žánru :)

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím. :D Já YA knihy skoro vůbec nečtu a opravdu je nemám ráda, takže sehnat knížku je pro mě docela porod. :D

    OdpovědětVymazat
  5. Taky YA moc nečtu, jsem na to přece jen už docela stará. =D Ale s hledáním knížek zase tolik potíže nemám. No, to možná bude i tím, že miluju Pratchetta, a u toho samotnýho je zásoba knížek vážně velká. =D Jinak bych ti dala tip na tu Lynn Flewelling, co už tu padla, její psaní mám vážně ráda. =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky miluju Pratchetta :D a ten mě zásobuje už dlouho, ale zásoby se tenčí :D už mám za sebou asi 30 zeměploch :D

      Vymazat
  6. Čítam nejaké YA knihy, no nejako sa už skôr zameriavam na nejaké inakšie žánry :) Väčšinou ide v YA o to isté a je to už vopred jasné, ako to dopadne :/ :)
    Radšej sa poobzerám po knihe, kde sú hlavní hrdinovia už dospelí :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já si to dřív taky hodně říkala, žádné pořádné fantasy jsem nemohla objevit, ale nakonec se najít dá, i když je na to třeba vynaložit trochu víc úsilí.
    Co jsem tak proběhla v rychlosti tvé fantasy recenze, určitě doporučuju ostatní díly Percyho Jacksona + navazující sérii Bohové Olympu, pokud se ti líbily první dva díly, z těch ostatních budeš totiž nejspíš ještě nadšenější, stejně jako jsem byla já. Ale jinak musím říct, že z nových fantasy knih jsem toho nic moc nečetla, ty příliš často nevyhledávám.
    Ještě, jak zaznělo v komentářích, doporučuju Bretta a jeho démonskou sérii, nic se od YA nemůže lišit víc než právě tohle dílo. :D Navíc je to dlouhé a trochu času ti to zabere, nehledě na absolutně strhující příběh (jen po dočtení třetího dílu má člověk chuť proklínat autora, že už chce ten další)
    Já pak čtu spíš už starší knihy (no i když, jak se to vezme), ale prostě ne ty, co vyšly třeba před rokem. :-) Znáš třeba sérii Jeho temné esence od Philipa Pullmana? Taková dětská, ale zároveň hodně dospělá kniha, mě si získala hned po prvním přečtení a ráda se k ní vracím, přičemž pokaždé si v ní všimnu detailů, které jsem předtím opomíjela. Pokud bych měla uvést nejoblíbenější fantasy díla, tahle série by tam určitě patřila, je to moje srdcová záležitost. Nebo třeba Ukradené dítě. To je taková hodně netradiční fantasy, vnímala jsem ji jako hodně psychologické dílo. Taky Měsíční kosti - ta je snad ještě netradičnější, hodně zvláštní, a asi není pro každého, ovšem já z ní byla nadšená. Stejně tak od stejného autora Země smíchu, nebudu ani psát, jak moc byla netradiční, snad jen, že ještě víc, než Měsíční kosti. :D
    Taky C. J. Cherryh (snad to píšu dobře) má zajímavé knihy.
    Ale už mlčím, nebo tu ještě vypíšu kilometrový seznam, který nikoho nebude zajímat :D

    OdpovědětVymazat
  8. když jsem to začala číst,neskutečně jsem se do toho článku zažrala a na konci litovala,že už skončil.. Píšeš krásně,radost číst :)

    OdpovědětVymazat
  9. To bolo krásne popísané, tiež sa v tom niekedy poznávam :-D Keď chceš tip na fantasy, odporúčam také miestne, Juraja Červenáka a jeho Dobrodružstvá kapitána Báthoryho. :) To je od YA vzdialené na hony, hlavný hrdina je chlap ako sa patrí, turecká krv tečie prúdom a fantasy zápletka je tiež super. :) Mrkni na Goodreads na to množstvo hviezdičiek :)

    OdpovědětVymazat
  10. Neboj, to zase přejde. Kdo si dnes vzpomene na vampire tematiku? ;) Za pár měsíců bude zase boom něčeho jiného. :)

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!