úterý 29. dubna 2014

Buzz - Anders de la Motte (Recenze)

 Info: Buzz, Anders de la Motte, Henrik Pettersson #2, Knižní klub, 2013, Krimi, 416 str.

HP je zpět. Poté, co se rozhodl zmizet z hledáčku podivné organizace Hry, jednoho dne znovu zahlédne podobný stříbrný mobil, který kdysi sám našel a který ho zavedl do víru Hry. Velmi brzo se ho tak opět zmocní stejná touha po adrenalinu, který tenkrát prožíval, následkem čehož stráví jednu divokou noc v dubajské poušti, z které se dostane policejním antonem obviněný z vraždy tajuplné Anny Argosové. A tak se dostane do spletité souhry událostí a tajemství, které ho nakonec zavedou zpět do Švédska, kde se pokusí pod ukradenou identitou svého kamaráda Mangeho zjistit, kdo vlastně Anna byla, co se vlastně stalo a zda v tom má Hra skutečně prsty.
Mezitím také ve Švédsku, Rebecca Normenová musí čelit obvinění ze zanedbání svých povinností jako ochranka, kde se proti ní spiknou všichni možní i nemožní a zároveň na ní začnou útočit i ve virtuálním světě, kde se rozběhne podivná diskuze, kde se někdo snaží Rebeccu pošpinit a ztrapnit. A když to bude nejméně čekat, její a HPho cesta se tím nejnečekanějším způsobem zkříží a tito dva sourozenci si opět budou muset začít krýt záda a nějak se dostat i z této Hry.

Buzz je pokračování navazující na prvotní úspěšný krimiromán Game. Anders de la Motte, jak už jsme se mohli přesvědčit v první knize, znovu vybral zajímavé a konspirační téma. HP se tentokrát dostává "undercover" do firmy ArgosEye, která se z velké části zabývá tzv. trollingem. Což, jak se HP brzo dozví, je neuvěřitelná síť falešných profilů a účtů ve všemožných diskuzích. Falešná podpora pro firmy, reklamy, zprávy, prostě vyvolání bzukotu. Tak aby na to skutečný lidé začali slyšet. A to nám otvírá nový prostor na přemýšlení o tom, jak je dneska všechno ovlivnitelné, falešné a že na internetu si nemůžete být jistý vůbec ničím. Já osobně jsem nad vším, co HP kolem trollingu odhalil, nestačila žasnout.
Příběh se nám odvíjí dvěma linkami, které se nakonec propojí, stejně jak tomu bylo u jedničky. Na jednu stranu tu máme HP a jeho dobrodružství na vlnách internetového trollingu a na druhé jeho sestru Rebeccu, kterou se někdo snaží zničit na profesionílním poli. A na rozdíl od prvního dílu, tady se tyto dvě linky střídají s neuvěřitelnou rychlostí. Až do takové míry, že mi občas trvalo, než jsem zjistila, že jsme najednou přeskočili od HP k Rebecce nebo naopak. Často na sebe navazují pokračováním jedné jediné věty, ale najednou jste úplně někde jinde. Někdo by mohl namítnout, že to si pak ale nic neužiju, když se to po každém desátém řádku změní. Ale ne, právě naopak. Autor tím tak udržoval neskutečné napětí a tempo opravdu svištělo závratnou rychlostí.

HP je pořád stejný lenoch, impulzivec, ale přece jen už trochu myslí na následky svých činů. Ale stejně se do všeho vrhne po hlavě. Šíří svůj humor i ironii. Jeho hlášky tady zase padají jedna za druhou. A anglické výrazy opět doplňují jeho vyjadřování. HP je pro mě prostě stále sympoš. Za to Rebeccu, tu bych pořád občas něčím přetáhla přes hlavu. Ale v Buzz jsem ji už snášela líp. Řekla bych ale, že to bylo tím, že se tak často střídaly linky. V Game byly s našimi hrdiny vždy delší úseky, takže tam na mě Rebeccy bylo moc najednou. Když mi její příběh více rozsekáte, dokonce jí občas můžu i fandit.
Buzz je prostě příběh, který utíkají rychle, vtáhne vás do děje a neustále vás něčím překvapuje. Akce se tu střídá s neuvěřitelnými fakty. Objevují se postavy, linky se propojují, infarktové situace nastávají. Já jsem byla do děje naprosto ponořená a děj mě nepustil do posledního řádku. Jen horko těžko se mi kniha odkládala. Prostě jsem strašně moc chtěla vědět, jak to dopadne. Znát pravdu. Konec ale zase zůstal mírně otevřený a připravil prostor pro pokračování posledního dílu Bubble, které díky bohu teď vychází, takže hned jak budu moct, si pořizuji a jdu číst. Protože je tady pořád spousta neuzavřených věcí, některé už byly nastíněné v Game, Buzz vše zase posunulo o kus dál, takže jsem vážně zvědavá, co Bubble přinese. Buzz totiž nemá chybu, alespoň pro mně.



3 komentáře:

  1. Souhlasím, tahle série je skvělá, protože autor skvěléo dávkuje humor napětí i akci :) Ale trošku otevřený konec? Ten byl otevřený, že víc to ani nešlo, na Bubble.se chystám tak.za.týden už se těším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. asi jsem to mírně měla dát do uvozovek :D protože to je samozřejmě ironie :D

      Vymazat

Ráda si přečtu tvůj komentář :) A děkuji za návštěvu!