čtvrtek 16. května 2013

Leonie Swann - Glennkill ovce vyšetřují (Recenze)

Info: Glennkill ovce vyšetřují/Glennkill - Ein Schafskrimi, Leonie Swann, Argo, 2006, Ovčí detektivka, 305 str.

Co se stane, když ráno na pastvě ovce naleznou svého pastýře probodnutého rýčem? Člověk by řekl, že budou zmatené, nebudou vědět co dělat, snad ani jak se pást. Ovce a pastýř prostě patří k sobě. To by ale muselo jít o obyčejné ovce. To by zde nemohla být nejchytřejší ovce z Glennkill, slečna Maplová a nezačít vyšetřování případu vraždy.
Kdo zabil George Glenna? Pojďme to zjistit společně se slečnou Maplovou, Othellem, Klubíčkem, Zorou, Sirem Ritchfieldem a ostatními glennkilskými ovcemi.
Příběh ve stylu detektivky, kde hlavními vyšetřovately jsou ovce a tak to taky podle toho vypadá. Ovce vyšetřují jako ovce. Nechápou lidské chování a jediné vzory pro lidskou společnost jim prozatím sloužily jen  knížky z červené knihovny, které jim jejich pastýř vždy předčítal. A tak s tou svojí ovčí logikou nás provádí zábavným, občas i strašidelným příběhem, který se odehrává v jedné menší vesnici, kde každý může být podezřelý.
Při jejich pátraní se ovce snaží poskládat celou skládanku lidského chování a najít v tom všem viníka. Jejich závěry jsou někdy opravdu úsměvné. A nechybí zde ani akce, lidská strana tohoto příběhu má svoje tajemství, které se nejvíc motá kolem pastýřova přívěsu, který je pečlivě zamčený a tak se ovce několikrát dostávají do křížku se podivnými návštěvami na jejich pastvině.A když se sami vydají do vesnice na průzkum, tak to taky stojí za to. Zkrátka a jednoduše tyhle ovce si musíte oblíbit chtě nechtě. A jak se jednou začtete, už vás nepustí.
Kniha je rozdělena na kapitoly, které jsou tvořeny menšími částmi. Celé kapitoly nejsou moc dlouhé. Styl psaní je nenáročný, ale výstižný. Nejčastěji se zde vyskytují kratší souvětí. Hned na začátku, než příběh začne, je seznam a kratší charakteristika všech zúčastněných ovcí, takže si můžete o nich okamžitě vytvořit představu a pak v klidu začíst číst a v nejlepším případě se zastavit až na konci.
Já jsem se moc bavila. Detektivní příběhy nemám moc ráda, ale jelikož tohle není tradiční detektivka, tak jsem se hned začetla. A už mě to nepustilo, moc se mi líbilo luštit tuhle záhadu společně s ovcemi, přemýšlet o stopách, které objevily, byly milými a zábavnými společníky. A ano, ony opravdu vyšetřovaly.